Prikbord

Op dit Kind op Maandag-prikbord vind je verschillende werkvormen en materialen uit de Kind op Maandag-methode. Deze zijn voor iedereen beschikbaar en laten zien hoe divers Kind op Maandag is. Lees de verhalen voor in de klas, zing de liedjes en maak de werkjes. 

Kijk ook eens op het prikbord van onze andere methodes voor nog meer inspiratie:

Op de hoogte blijven van gratis materialen en nieuwe uitgaven van Kwintessens? Meld je aan voor de nieuwsbrief van Kind op Maandag of de maandelijkse nieuwsbrief van Kwintessens.

In mijn hart een plek voor jou

Katern met meerdere lessen over dood en verdriet in de klas

Dood en verdriet kunnen in elk kinderleven zomaar een rol spelen. Bijvoorbeeld omdat in hun omgeving iemand overlijdt, of omdat kinderen om een andere reden een gemis ervaren. Omdat ze het verdriet zien bij een klasgenootje, of omdat er vragen opkomen over de dood. Hoe besteed je daar in de klas op een goede manier aandacht aan?

In dit katern vindt u suggesties voor onder-, midden- en bovenbouw om samen stil te staan bij dood en verdriet. Deze suggesties zijn afkomstig uit de methodes Trefwoord, Hemel en Aarde, Kind op Maandag en Kind op Zondag van Kwintessens.

Download het katern.

Hoe mooi is de aarde?

Thema Duurzaamheid

Goed zorgen voor de aarde begint met het waarderen van de wereld om ons heen. Wat vinden we mooi en waardevol? Waar willen we zuinig op zijn? In het leskatern ‘Hoe mooi is de aarde?’ gaan de kinderen op zoek naar mooie dingen in de wereld om hen heen. Ze maken daarvan een folder over de aarde. Ook denken ze na over de vraag van wie de aarde is en welke verantwoordelijkheid mensen hebben voor de aarde. Tot slot vindt u in deze suggesties het scheppingsverhaal uit het Bijbelboek Genesis.

Het katern bevat lessuggesties voor onder-, midden- en bovenbouw.

Download het katern.

Groeiwijzer

Thema Talent

Voor de onderbouw
Stel vragen als: ‘Wie kan er goed veters strikken?’ Die mag gaan staan. Of: ‘Wie kan goed stil zijn?’, ‘Wie zegt vaak iets aardigs?’. Geef steeds aan dat deze kinderen daarvoor dus een talent hebben.

Voor de middenbouw
Dat je ergens talent voor hebt, betekent niet dat je er meteen perfect in bent. Topsporters moeten bijvoorbeeld heel veel blijven trainen om aan de top te blijven. Schrijf één van jouw talenten in het midden van het werkblad. Schrijf er dingen omheen die je doet om dit talent verder te ontwikkelen en te gebruiken. Versier het werkblad met een bijpassende tekening.

Download het werkblad​​​​​​​

Voorleesverhaal Vogel Talent

Thema Talent

‘Drie, twee, één, draai!’ Mies draait een rondje op haar grote teen. Het lukt bijna. ‘Knap hoor’, zegt mama. Maar Mies kijkt niet zo blij. ‘Elin uit mijn klas kan wel drie rondje op haar grote teen’, zegt ze tegen mama. ‘Elin kan dansen als de beste.’ Lees het verhaal van Mies en ga in gesprek met  de leerlingen: wat is de betekenis van het woord talent. Welk talent heeft Elin? En Mies? Welk talent hebben de kinderen zelf?

Het verhaal van Bartimeüs

Thema Hoop

Bartimeüs is een blinde bedelaar. Hij zit bij de poort. Als hij hoort dat Jezus in aantocht is krijgt hij hoop. Hij roept Jezus en als de mensen hem het zwijgen willen opleggen, roept hij des te harder. En niet tevergeefs. Jezus hoort hem en geneest hem.

Verteltip: Doe je ogen dicht als je vertelt hoe Bartimeüs erbij zit.
Vraag na het verhaal: Wie in het verhaal wil de baas zijn? Wie wil(len) iets te zeggen te hebben over een ander?

Download het verhaal

Luister naar het lied 'Een man in het donker' (gezongen versie  en de de soundmix-versie)

Het verhaal van Pasen

Thema Hoop

De mensen riepen dat Jezus zichzelf maar eens moest helpen. Wie heeft hem uiteindelijk geholpen?
Wie kan jou helpen als je verdrietig bent of het moeilijk hebt?

Met Pasen vieren we dat God mensen altijd kan helpen. Zelfs als je denkt dat het nooit meer goed komt. Daarom is het feest vandaag!

Download het verhaal van Pasen

Luitster naar het lied 'Elke dag kan Pasen zijn' (gezongen versie en soundmix-versie).

Het verhaal van Jacob en Laban

Thema Ruzie

Jakob woont al heel lang bij zijn oom Laban. Nu wil hij terug naar huis met zijn vrouwen en kinderen. Maar Laban laat hem niet zomaar gaan. In het geheim gaat Jakob met zijn gezin en al zijn spullen op reis. Als Laban dat ontdekt zet hij de achtervolging in. Laban haalt Jakob in en verwijt hem dat hij zomaar vertrokken is. Hij gaat op zoek naar de godenbeeldjes waarvan hij denkt dat Jakob die gestolen heeft, maar vindt ze niet. Dan richten Jakob en Laban een gedenkplaats op. Ze beloven om altijd met goede bedoelingen, langs die stenen, elkaar op te zoeken.

Lees het verhaal

Voorleesverhaal Mies en Max Nooit meer beste vrienden?

Thema Ruzie

‘Jij bent niet meer mijn beste vriend, nooit meer!’ Mies is boos. Heel boos. Maar Max is ook boos. Hij heeft zijn vuisten gebald. Hij zegt tegen Mies: ‘Ik ga nooit meer mijn stukjes appel met jou delen. Nooit, nooit meer!’ Max draait zich om en loopt naar huis.. 

Lees het verhaal voor

Wat denken de kinderen, komt het goed tussen Mies en Max? Laat de kinderen met ideeën komen en speel het uit met de Mies en Max poppen.

Verhaal: Lieke hoort er ook bij

Thema Contact

Lieke voelt zich niet echt bij de klas horen, maar de klas heeft haar nodig.

Download het verhaal

Een kaart om uit te delen

Thema Contact

Kleur en versier de ansichtkaart zo mooi mogelijk. Knip deze uit. Geef de kaart aan iemand die deze woorden goed kan gebruiken.

Download het werkblad.

Een nieuw vriendje

Thema Vriendschap

Elias loopt samen met mama de dierenwinkel binnen. Hij kijkt stralend rond.
‘Zo jonge man, waar kan ik jou mee helpen?’ Een vriendelijke man kijkt Elias aan. Elias
kijkt even naar mama, maar die knikt hem toe. ‘Toe maar, je kunt het best zelf.’
‘Meneer, ik mag een poesje, maar we hebben nog helemaal geen spulletjes voor hem.'

Lees het verhaal van Elias

Download de kleurplaat 'vriendschap'

Vriendschapsbloem

Thema Vriendschap

Vouw één of meerdere bloemen volgens de aanwijzingen. Je kunt er een boeket van maken of ze op een groen papier plakken. Aan wie ga jij de bloemen geven?

Download het werkblad

Luisteren

Thema Vriendschap

Soms kun je iemand helpen door alleen maar naar hem of haar te luisteren. Kun je daar een voorbeeld van noemen? Wat is luisteren eigenlijk? Wat kun je beter wel of juist niet doen?
Verzin in duo’s een sketch waarin juist wel, of helemaal niet goed geluisterd wordt. Oefen een aantal keer en laat de sketches voor in de klas zien.

Tijd voor elkaar

Thema Vriendschap

Schrijf de volgende stelling op het bord: Wij hebben tijd en aandacht voor elkaar en voor elkaars verhalen. Praat hier samen over. Ben je het met deze stelling eens? Is het nodig om aandacht voor elkaar te hebben? Waarom? Zijn er speciale momenten waarop je er tijd voor neemt? Is er genoeg tijd voor? Doen we allemaal mee of gaat het vooral om vriendengroepjes die luisteren?

In goede aarde vallen

Thema Groei

Kennen jullie de uitdrukking ‘in goede aarde vallen’? Wat betekent dat? Maak met elkaar een kweekbak. Bepaal samen wat er gekweekt gaat worden en welke aarde daarvoor het meest geschikt is. Laat de kinderen om beurten zaadjes zaaien en met elkaar voor de bak zorgen. Op weg naar Pasen mogen we hopen op nieuw leven.

Samen sta je sterk

De kinderen kleuren de kaart en knippen de kaart uit. Laat de kinderen bedenken aan wie ze de kaart gaan geven.

Download de kleurplaat/kaart

Voorleesverhaal: Voetbaltoernooi afgelast

Het schoolvoetbaltoernooi gaat niet door, maar groep 8 laat het er niet bij zitten. Ze organiseren zelf een wedstrijd.

Lees het verhaal

Grondoefening: Door de grond zakken

Maak tweetallen. Eén van de twee gaat op de grond liggen en doet de ogen dicht. De ander vraagt het kind op de grond de benen in de lucht te steken. Hij pakt de voeten van de ander vast en beweegt de benen langzaam naar de grond. Halverwege zegt hij dat de voeten bijna bij de grond zijn (maar dat zijn ze nog niet). Daarna laat hij de voeten nog verder zakken. Het kind dat op de grond ligt heeft als de voeten echt bijna bij de grond zijn het idee dat de voeten door de grond zakken. Hoe kan dat nou?

Doortocht door de Jordaan

Lees het verhaal. Het volk legde twaalf stenen neer, zo vergeten ze niet hoe God hen hielp. Wat wil jij nooit vergeten? Praat er samen over en schrijf het op het werkblad en zet de steen in elkaar.

Lees het verhaal
Download het werkblad

Schrijf een verhaal

Laat de afbeelding op het bord zien. De leerlingen schrijven er een kort verhaal bij. Laat vervolgens een aantal verhalen voorlezen. Wist je dat er in de Bijbel ook een verhaal staat die bij deze afbeelding past? Lees het verhaal van De ezel van Bileam voor. 

Meer bekijken en uitproberen?

Neem een proefabonnement